Crima si pedeapsa

Posted on

O sa vorbesc aici de Crima si pedeapsa lui Dostoievski.Nu voi face o recenzie 100% a cartii,deoarece desi mi-as dori nu sunt cel mai bun la asta si unei asemenea capodopere nu-i poti face o recenzie mediocra.Imi voi spune parerea mea,pe scurt si cam ce s-a intamplat in timp ce am citit-o.

Pentru inceput,in pofida tuturor recomandarilor facute de cunoscuti,am incercat sa o evit,mi-am spus:”Desi am citit mult,probabil ca acum nu-l voi intelege deloc pe Dostoievski si Crima si pedeapsa va fi o literatura grea pentru mine.Mai degreaba astept decat sa stric o asemenea carte cu mentalitatea mea actuala.”.Insa nu dupa foarte lungi asteptari m-am decis pana la urma sa o deschid si sa ma afund in lumea lui Dostoievski.”Lumea” din Crima si pedeapsa este gri,mohorata,zdrentuita,saraca,mizera.Avem si un personaj principal pe nume Raskolnikov,care este modelat exact dupa lumea in care traieste.Raskolnikov din pricina situatiei materiale foarte proaste ucide o batrana camatareasa(motivul fiind banii dar este doar un motiv deoarece el nu se va folosi niciodata de acei bani) insa in viziunea lui,el nu omoara o fiinta umana ci omoara un principiu,principiul este acela ca batrana era nefolositoare societatii si este chiar un „paduche” care nu facea bine nimanui si nimeni nu avea nevoie de ea.

De la inceputul romanului Raskolnikov traieste intr-un continuu delir,delir pe care il impartasim si il traim si noi alaturi de el,sentimente de toate felurile pe care le traim si noi.Eu personal citind am avut parte de pagini in care parul imi era maciuca deoarece ma incercau grave sentimente de compasiune,altadata aveam lacrimi in ochi si tremuram deoarece ura se transmitea prin cuvintele scrise de Dostoievski,dand pagina uneori inima imi tresarea deoarece traiam alaturi de Raskolnikov si dadea semne ca s-ar trada  singur.Pentru Raskolnikov oamenii se imparteau in doua feluri.Oameni neobisnuiti,care nu erau pedepsiti de legi,ucideau pentru a face un bine,crimele lor aveau un scop precis,erau oameni precum Napoleon,Ahile,Mohamed etc. si oameni obisnuiti cei carora pentru o crima li se putea lua viata sau erau trimisi la ocna.Raskolnikov se considera „un Napoleon” si de aceea o omoara pe batrana camatareasa care era doar „un paduche”. Insa pe langa ea o omoara si pe sora acesteia.Aceasta este crima lui Raskolnikov.Pedeapsa insa nu este ocna ci propria constiinta care il joaca cum vrea si il poarta din delir in delir…Mai departe sper sa aflati voi,eu doar sper ca v-am convins.

Este o carte care dupa cum v-am spus mi-a transmis mii de sentimente si mi-a schimbat gandirea intr-un fel.Dostoievski este un maestru in cunoasterea firii umane si rezultatul acestei maiestrii este chiar Raskolnikov.Crima si pedeapsa este cea mai buna carte citita de mine pana la momentul actual si sunt destule pe care le-am citit.S-a dovedit ca F.Dostoievski nu este un autor obscur care te face sa te incurci in ideologiile si teoriile lui,ale sale sunt foarte directe si pun punctul pe i.Stie ce vrea de la cititori.

Daca sunteti cititori inraiti trebuie neaparat sa devorati o asemenea opera de arta!

Lasă un răspuns

